We gaan naar de Noordkaap !

Algemene Informatie

In december 2016 is het idee ontstaan om eens naar Zweden te rijden om een lid van onze Facebook groep te bezoeken.

Na contact te hebben gehad met elkaar kwam een reis naar de Noordkaap ter sprake, waar we allemaal enthousiast van werden !

 

Het plan is dat we in juni 2018 een reis naar de Noordkaap gaan maken. Hiervoor is een route gemaakt waarbij we via Zweden naar het noorden gaan, een stukje Finland mee pakken en via Noorwegen weer zuidwaarts reizen.

De bedoeling is om de reis in 13 dagen af te leggen, waardoor we zo'n 500 km per dag moeten rijden.

Overnachten doen we op campings in blokhutten.

De eerste overnachting is op de nachtboot van Stenaline die van Kiel naar Götheborg vaart. Ook de laatste overnachting gaat met deze nachtboot; dat is natuurlijk al een ervaring op zich.

Reisdata + Afstanden:

Onderstaand het reisschema:

 

Vertrek vrijdag 8 Juni.
Vanaf Enschede naar Kiel = 407 km.
Vervolgens met de nachtboot van Stenaline naar Götheborg.

Zaterdag 9 Juni:
9.15 uur aankomst van de boot in
Götheborg.

We rijden van Götheborg noordelijk naar Malung.

Totaal 425 kilomter.

Zondag 10 Juni: Malung naar Strömsund
Totaal 536 kilometer.

Maandag 11 Juni, Strömsund naar Jokkmokk
Totaal 498 kilometer.

Dinsdag 12 Juni, Jokkmokk naar Kautokeino.
Totaal 442 kilometer.

Woensdag 13 Juni, Kautokeino naar de Noordkaap.
Totaal 367 kilometer.

Totaal afgelegd: 2816 kilometer, en nu gaan we dus weer terug !

Donderdag 14 Juni, Noordaap naar Storslett
Totaal 402 km.

Vrijdag 15 Juni, Storslett naar Kråkmo
Totaal 487 kilometer.

Zaterdag 16 Juni, Kråkmo naar Mio i Rana
Totaal 451 kilometer.

Zondag 17 Juni, Mio i Rana naar Berkåk
Totaal 557 kilometer.

Maandag 18 Juni, Berkåk naar Korsmo (Jessheim)
Totaal 368 kilometer.

Dinsdag 19 Juni, Korsmo naar Gothenborg (boot)
Totaal 334 kilometer.

Woesdag 20 Juni, Kiel terug naar huis.
Totaal 407 kilometer.

De heenweg gaat dus via Zweden — de terugweg via Noorwegen.
In totaal zijn we 13 dagen onderweg.

 

 Onderstaand wat foto's om een idee te geven waar we heen gaan en wat we verwachten onderweg te zien.

We zullen tijdens de reis proberen dagelijks verslag te doen en foto's en video's te plaatsen, zodat u ons onderweg kunt volgen.

Dit gaan we doen via ons "blog".

Berekening kosten

Om u een idee te geven wat zoiets kost, onderstaand een kleine berekening / schatting van de kosten:

 

1 - Retourtje Stenaline (Ferry):                            € 400,-
2 - Benzine:                                                             € 480,-
3 - Overnachting in blokhutten op campings: € 440,-
4 - Lakenpaketten + handoeken:                        € 220,-
5 - Schoonmaakkosten voor de blokhutten:    € 66,-

6 - Ontbijt (11x):                                                     € 220,-

7 - Lunch en koffie/thee onderweg (11x):         € 220,-
8 - Diner (11 x):                                                       € 550,-

---------------------------------------------------------------
De totale kosten bedragen € 2596,- voor ons tweeën.

Eventuele souvenirs / entree gelden / reparaties of dergelijke nog niet meegerekend.

 

Let op; dit is dus een schatting !

Extra Informatie

De maximale snelheid op de wegen in Scandinavië is 80 km/h.

De verwachting is dat onze gemiddelde snelheid hierdoor niet al te hoog zal zijn, zeker niet als je af en toe stopt om een fotootje te  maken, de lunch te eten of een kop koffie (of thee) te drinken.

Sommige stops kun je natuurlijk combineren met de noodzakelijke benzine / tank stops.

We zullen per dag minimaal 500 kilomter moeten rijden om ons doel te bereiken, dus iedere dag minimaal 5 tot max. 7 uur op de motor moeten doorbrengen om het reisdoel te halen.

Een fysiek zware belasting, waar je goed op voorbereid moet zijn!

 

De motor moet perfect in conditie zijn, en zal de totale afstand van 6500 kilometer zonder service beurt moeten kunnen overbruggen.

Voor vertrek is het verstandig de motor een "grote beurt" te geven, en indien nodig nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting te monteren. Ook de banden zijn natuurlijk flink aan slijtage onderhevig, en het is aan te raden de reis te beginnen op een nieuwe set banden.

Verder zijn er natuurlijk nog de reisverzekering, een ANWB lidmaatschap, etc. etc.

 

Allemaal kosten waar je niet direct aan denkt, maar waar je terdege rekening mee moet houden !