Motorfietsjes kopen met Ronnie (deel 2)

Na ongeveer 1½ jaar met een V-Strom onderweg geweest te zijn, bleek dat ik voor het eerst in mijn leven in staat zou zijn om eens een volledig nieuwe motorfiets te gaan kopen.

Tja denk je dan, das leuk . . . . En nu dan?

Ga je dan domweg een nieuwe V-Strom kopen, of ga je de horizon verleggen en ook eens bij de buren op bezoek om te kijken wat die allemaal zo voor leuks hebben?

Dat laatste werd het, dus maar eens een lijstje gemaakt met kandidaten voor de vervanging:

 

-        - Kawasaki Versys 650

 

-        - Yamaha Tracer 700

 

-        - BMW F-700 GS

 

-        - Suzuki V-Strom 650 XTA

 

-        - Triumph Tiger 800 XR

 

Tja, dat zijn er nogal wat.

Dus na alle YouTube video’s en testverslagen toch maar eens bellen voor wat proefrit afspraken: als eerste de Kawasaki en de Yamaha. Beide stonden bij Motoport in Hengelo.

 

De Kawa is een fantastisch uitziende machine, leverbaar in hele mooie kleuren. Echter klinkt het ding voor geen meter, en rijd het ook niet echt zoals ik wil.  Ik ben iemand die meestal vrij laag in toeren rijd, en dus zelden boven de 6500 toeren komt.

En dat is nu juist wat die Kawa leuk vindt; boven de 6500 wordt het daar pas leuk.  Dat past dus niet bij me.

 

Over op de Yamaha; hele fijne motor, rijd gewoon erg goed, het klinkt nog veel beter! Alleen is de afwerking van bepaalde delen gewoon niet wat je verwacht: de kentekenplaat met richtingaanwijzers hangt aan een soort metalen constructie, geschroefd aan het spatbord komt het geheel bijna achter de motor uit. Niet erg fraai. Als je dan bedenkt dat ik meestal met een topkoffer rijd, en je die nergens fatsoenlijk kwijt kunt, dan is ook hier de keuze vrij snel: nee.

 

De Triumph is een fantastisch uitziende machine, met opnieuw een fantastisch blok en een fenomenaal klinkende sound.  

Het dashboard en de bediening van de rij-assistentie-systemen gaat via knoppen op dat dashboard en niet via het stuur; tegenvaller 1.

Verder bleek het brandstofverbruik tegen te vallen; met een rustig gereden proefrit kwam ik niet verder dan 16 kilometer op een liter.

Als je bedenkt dat je dan rustig rijdt, zonder bagage, dan ga je met meer vertrouwen in de motor, met meer snelheid en wat hogere toeren dus uitkomen bij waarden rond de 12 of 13 kilometer op een liter.

Dan hebben we het nog niet gehad over bagage of een duopassagier die mee moeten.  Nee dus . . . . .

 

De BMW F-700 GS is eigenlijk een 800cc motor, dezelfde als in de F-800. De motor heeft een ander mapping, en is daardoor duidelijk sterker in de onderste en middelste regionen van het toerenbereik. Precies wat ik eigenlijk graag wil.

Remmen van Brembo, banden van Michelin! Eigenlijk was er niet mis met de BMW.

Tot we gingen praten over de koffers en accessoires. De BMW-dealer wilde liefst een zo compleet mogelijke V-Strom inruilen, dus met koffers. Dat betekende dat ik nieuwe koffer set moest kopen. En op een BMW past alleen BMW-koffers. En die kosten € 1480,- 

Alles bij elkaar betekende dat we eigenlijk buiten het budget gingen, en dat was dus niet de bedoeling.

 

Later op de dag hadden we de afspraak voor de testrit met de V-Strom.

Ik had al eens met de 1000 gereden, maar nu dus toch de 650. Rijden en schakelen; het voelt direct vertrouwd.

Ook de afwerking en het nieuwe zadel zijn erg goed.

Alleen die kleuren: geel, zwart of wit. Dat was het nog niet.

Na de proefrit wist ik eigenlijk zeker; de V-Strom is de beste keuze voor het geld, en ik wilde een XTA-versie.

Alleen de kleur ? De dealer (TT-Motoren in Zwolle) wist me te overtuigen een zwarte te kopen, omdat die kleur altijd goed is.

Als je na een aantal jaren wilt inruilen is zwart de beste kleur.

 

Dus een zwarte Suzuki V-Strom 650-XTA !

Inmiddels is de jongedame geleverd met kenteteken 81-MJ-DJ

In afwachting van beter weer is ze is in de schuur geparkeerd met 86 kilometer op de teller.