Motorfietsjes kopen met Ronnie (deel-1)

Zoals u in mijn "over ons" praatje al heeft kunnen lezen ben ik via diverse tussenstappen weer terug bij af: een all-road motor, van (opnieuw) Suzuki.

Onderstaand een stukje historie over diverse aankopen;

 

Ik heb als dienstplichtig- en later als beroeps- militair mijn rijbewijzen gratis en voor niks gekregen; het gespaarde zakgeld kon dus aan andere leuke dingen zoals motorrijden besteed worden !

Tijdens mijn tijd in Seedorf leerde ik motorrijden op de bekende 500cc Moto-Guzzi's van defensie.

Zonder rijbewijs over de kazerne; toen kon dat allemaal nog . . . 

Op de verlofdagen in Nederland toch maar rijlessen genomen en dan kom je op een dag thuis met een extra stempel op je roze papiertje: vreemd genoeg zijn ouders daar altijd minder blij mee als dat je dat zelf bent !

 

Mijn eerste aankoop: een rode GSX-400-E met goudkleurige wielen (uit 1984) met nog geen 8500 originele kilometers op de teller !

Hij had heel lang stil gestaan, en dat was helaas te merken; lekkende tank, vast zittende vlotters, lekkende keerringen en ga zo maar door;

geen daverend succes dus!

Na ongeveer 2 jaar sleutelen was ik het zat, ik wilde eindelijk wel eens rijden in plaats van op kop onder de motor te liggen . . . . .

Dus het oude beestje ingeruild op een zwarte Suzuki GS-500-E.

Dat bleek mijn oude rijschool motor te zijn. 

Bij 30.000 kilometer was hij ingeruild door de rijschoolhouder voor een nieuwer exemplaar.

Bij ongeveer 100.000 kilometer hield het blok het min of meer voor gezien; 1 liter olie op iedere 1000 kilometer werd me toch echt te duur; tijd voor wat anders!

Een blauwe maandag nog een Honda VFR-750-R gehad, maar toen daar de nokkenas van brak, dus het blok vastliep, was het over en uit met de pret maar vooral met de Honda.

Mede door de uitzending (als beroeps-militair) naar het buitenland werd motorrijden dus even in de ijskast geparkeerd.

 

Na een tijdje niets heb ik in 2010 in een opwelling een BMW F-650 gekocht, zonder proefrit; gewoon omdat het er wel leuk uitzag.

Ik moet eerlijk zeggen dat het voor een fiets uit 1994 gewoon goed reed; zeker als je bedenkt dat het maar een 1-cylinder is.

Hij was toen natuurlijk al 16 jaar oud!

Het was veel schakelen om een beetje in een toerenbereik te blijven rijden waar die 1-cilinder lekker draait, waar hij wat kan zeg maar.
Veel weekenden door Duitsland, veel super mooie route's gereden.

Zoals gezegd heb ik er toch meer dan 5 jaar en 50.000 (probleemloze!) BMW kilometers op gereden.

 

Wat is dat trouwens toch met BMW rijders ?

Het lijkt wel of BMW rijders anders zijn dan andere motorrijders ?

 

Zolang als ik motor rijd wilde ik eigenlijk altijd al Ducati rijden.

Ik was echter niet gecharmeerd van de Italiaanse bouw kwaliteit. Electra-leidingen die met ty-raps langs een frame lopen en de diverse open liggende stekker verbindingen zijn niet echt vertrouwenwekkende zaken . . . . . 

De dealer kwam daarom met een goed alternatief:

een kanarie gele Suzuki SV-650.

De vorige eigenaar had er al een dikke Leo-Vince uitlaat aan geknoopt, dus het klonk als een Ducati, maar had Japanse bouw kwaliteit; het ging dus niet stuk!

Dat moest het helemaal zijn. . . . . . . . nou nee dus !

Niks mis met het geluid, het blok of de bak, maar die zithouding past gewoon niet bij mij. Pijn in de rug, de schouders, de polsen.

Geen gevoel in je vingers na een half uur rijden.

Dus toch maar weer ingeruild, en op een Honda CB900-F terug naar huis.  Maar 130pk uit 900cc was toch wel iets te veel van het goede; de Honda ging met Ronnie rijden in plaats van andersom. 

Ik had het gevoel dat ik er als een vlag aan de mast aan hing, zonder ook maar 1 moment de controle te hebben.

Helaas dus maar weer op zoek; iets met een rechtere zithouding en ietsje minder vermogen. Ook een beetje comfort voor lange ritten of een weekend / week weg waren leuk meegenomen.  

Een V-Strom !

 

Op een donderdag avond in de stromende regen richting Zwolle;

op een Honda van 130pk met een achterband die op een circuit niet zou misstaan. Glibberend als op ijs kwam ik aan voor een proefrit op een V-Strom (met 68pk); een V-Strom die op een volledig nieuwe set Michelin Anakee III stond.

Tijdens de proeftrit werd ik echt verrast door de het feit dat ik droog zat achter de ruit, en door het gemak en de soepelheid waarmee je rondstuurt op zo'n V-Strom.

Achteraf gezien niet zo gek als je beide motoren vergelijkt;

als je van een naked bike afstapt is ieder beetje bescherming een enorme vooruit gang. Neem daarbij de staat van de banden en je weet waarom ik als een blok voor de V-Strom viel.


Het zou wel de 4e motor aankoop binnen een jaar tijd zijn, dus toch maar even met het thuisfront bellen. Maar diezelfde avond alles al geregeld, en dus reed deze jongen met een V-Strom terug naar Enschede.

Die grijns op mijn gezicht is er nog steeds; iedere rit weer !



Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Buck (woensdag, 19 april 2017 10:15)

    Super leuk en persoonlijk stukje!

    Leest lekker weg :D